معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شعار امسال این روز جهانی "مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع" است.
کد خبر: ۱۰۰۳۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷ 20 October 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر علی علیمحمدی افزود: به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان، هر ساله برنامه هایی برای افزایش آگاهی عمومی، ارتقا و بروز رسانی اطلاعات علمی متخصصین توسط مرکز تحقیقات استئوپوروز و پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم برگزار می شود و یک کمپین سالانه اختصاصی، برای افزایش آگاهی جهانی در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان و بیماری های متابولیک استخوان راه اندازی می شود.
وی یادآورشد: سازمان بنیاد بین المللی پوکی استخوان (IOF)، روز جهانی پوکی استخوان را با هدف کمک به جوامع مبتلا به پوکی استخوان با فعالیت بیش از ۹۰ کشور جهان گرامی می دارد، انجمن جهانی پوکی استخوان (IOF) امسال را با عنوان "مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع" نامگذاری کرده است.
وی تاکید کرد: پوکی استخوان یک بیماری مزمن استخوانی است که به آن بیماری خاموش هم گفته می شود، در این بیماری توده استخوانی کاهش و در پی آن بافت استخوانی به تدریج تحلیل خواهد رفت.
دکتر علیمحمدی یادآورشد: در جهان هر ساله بالغ بر ۵/۸ میلیون سال عمر از دست رفته به دلیل شکستگی ناشی از پوکی استخوان وجود دارد، این بیماری زمینه ساز بسیاری از ناتوانی ها در سنین سالمندی است، با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور، شیوع پوکی استخوان و بروز شکستگی های ناشی از آن رو به افزایش است؛ این بیماری مسئول از دست رفتن بیش از ۳۶ هزار سال زندگی مردان و زنان ایرانی در مقیاس DALY می شود و همچنین۰.۸۵ درصد از بار جهانی بیماری پوکی استخوان و ۱۲/۴ درصد از بار ناشی از شکستگی های استئوپروتیک در خاورمیانه، مربوط به ایران می باشد.
رییس مرکز بهداشت استان مرکزی به اصول خودمراقبتی برای پیشگیری از پوکی استخوان تاکید و چند نکته را یادآور شد.
وی با اشاره به ضرورت تحرک بدنی کافی گفت:میزان تحرک بدنی خود را افزایش دهید، در هفته ۳۰-۴۰دقیقه، ۳الی ۴بار از ورزش های تحمل کننده وزن مثل پیاده روی یا ورزش های مقاومتی استفاده کنید.
وی با اشاره به اهمیت رژیم غذایی صحیح افزود: از داشتن رژیم غذایی مناسب حاوی لبنیات فراوان به منظور تامین کافی کلسیم اطمینان حاصل کنید،اگر دچار عدم تحمل لبنیات هستید،از جایگزین های کلسیم غنی شده یا محصولات لبنی جایگزین استفاده کنید.
وی با اشاره به اینکه باید دریافت کافی نور خورشید مطمئن شوید گفت: زمان مناسبی را در خارج از منزل سپری کنید تا از دریافت کافی ویتامین D مطمئن شوید یا از مکمل های ویتامین D طبق دستورپزشک استفاده کنید واز مصرف سیگار و قلیان والکل خودداری کنید.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با قدردانی از کلیه کارشناسان و دست اندرکاران اقدامات اجرایی روز جهانی پوکی استخوان طی سال های گذشته در مجموعه تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک، خواستار اجرای بهتر اقدامات و فعالیت های مرتبط با اجرای کمپین مهار پوکی استخوان در بازه زمانی ۲۸ مهرماه لغایت ۷ آبان ماه سال ۱۴۰۰ شد.
۲۸ مهرماه مطابق با ۲۰ اکتبر توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار