مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت:در حال حاضر در ۱۶هزار و ۲۰۰هکتار از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی انگور کشت می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۲۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰ 16 October 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، علی اصغر زارعی افزود: به طور متوسط حاصل عملکرد باغ‌های انگور استان مرکزی ۱۲هزار تن بود که به دلیل سرمازدگی ابتدای امسال، محصول تاکستان‌های این استان نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافت و به میزان مطلوب نرسید.
وی با بیان اینکه ۷۰درصد باغ‌های انگور استان مرکزی را انگورهای بی‌دانه سفید و قرمز تشکیل می‌دهد و ۳۰درصد باقی مانده شامل انگورهای عسگری، فخری، یاقوتی و... است، یادآورشد: از این محصولات، فرآورده‌های جانبی از جمله کشمش، شیره انگور، مربا، کنتسانتره، باسلوق و دیگر مشتقات به تولید و مصرف می‌رسد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مرکزی با بیان اینکه استان از نظر سطح زیر کشت انگور و عملکرد باغ‌های این محصول، رتبه نهم کشور را داراست، اظهارداشت: از آن جا که باغ‌های انگور این استان به روش غرقابی آبیاری می‌شوند، در خشکسالی‌های اخیر با کاهش بار مواجه شده‌اند، ولی چون انگور محصول مقاومی در برابر کم آبی است، این کاهش عملا چشمگیر نبوده است.
به گفته وی، اولین مسأله در زمینه تولید انگور و فرآورده‌های آن در استان مرکزی، استفاده از سیستم کشت خزنده است که باید به کشت داربستی تغییر پیدا کند.
وی گفت: مسأله بعدی کمبود کارگاه‌های فرآوری توزیع انگور و کشمش در این استان است به طوری که در حال حاضر فقط ۲واحد فرآوری در استان مرکزی فعال است در حالی که به ۳واحد فرآوری دیگر نیاز داریم. وی با بیان اینکه کم بودن تعداد تعاونی‌های فعال انگور در استان مرکزی از دیگر مشکلاتی است که می‌توان به آن اشاره کرد افزود:علاوه بر آن نبود زنجیره‌های ویژه انگور در استان مرکزی از دیگر دغدغه‌های باغداران این استان است، زیرا یک تولیدکننده باید همزمان به دنبال تهیه نهاده و بازار فروش و بسته‌بندی و غیره باشد در حالی که هر کدام از این موارد تخصص‌های ویژه‌ای می‌طلبد.
وی یادآورشد:صنایع تبدیلی استان مرکزی در زمینه مشتقات انگور به طور عمده در شهرستان خنداب و روستای هزاوه قرار دارد.
زارعی گفت:واحدهای شهرستان خنداب بیشتر در حوزه تولید کشمش و واحدهای روستای هزاوه در تولید شیره این میوه فعال هستند.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: تهران از مهم‌ترین بازارهای هدف صادرات داخلی شیره هزاوه است، اما صادرات خارجی این محصول به شکل غیرمستقیم انجام می‌شود، زیرا صادرات محصول به خارج از کشور نیازمند دریافت استاندارهای خاص و هزینه‌بر و از عهده واحدهای کوچک واقع در استان خارج است.
به گفته «علی صفری» تولیدات سنتی این محصول بسیار بیشتر از تولیدات واحدهای دارای پروانه است.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان، کمبود نقدینگی را از مشکلات مهم واحدهای تبدیلی می‌داند که تولیدکنندگان شیره هم با این مسأله دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی گفت:کم آبی اخیر با کاهش کمیت و کیفیت بار انگور در سال جاری از مواردی است که در کاهش تولیدات واحدهای صنایع تبدیلی تاثیر گذاشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار