فرماندار اراک گفت: یک چهارم مشاهیر و بزرگان شناخته شده و شناسنامه‌دار کشور از استان مرکزی است.
کد خبر: ۱۰۰۱۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰ 14 October 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،حسین بختیاری درجمع خبرنگاران با بیان اینکه این مهم بیانگر هویت اصیل فرهنگی استان است افزود: طیف بزرگی از مفاخر برجسته استان مرکزی از کلانشهر اراک برخاسته‌اند.
وی یادآورشد: نیاز است که در حوزه الگوسازی از این سرمایه باارزش فرهنگی تلاش مضاعفی انجام شود.
وی با بیان اینکه رسانه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد رسالت سنگینی در معرفی هویت فرهنگی اراک دارند افزود: حرکت ابتکاری هفته فرهنگی این شهر فرصت مناسبی است که ظرفیت‌های فرهنگی به درستی بازتعریف و به مردم معرفی شوند.
سرپرست شهرداری اراک هم با بیان اینکه هسته اولیه کلانشهر اراک از سوی طراحان و معماران شهری با شاخصه‌های اصیل و غنی فرهنگی شکل گرفته است گفت: این شهر یکی از الگوهای برجسته معماری ایرانی و اسلامی کشور بوده اما با گسترش شهرسازی توازن منطقی و اصالت هویت معماری آن آسیب‌هایی دیده که باید آگاهانه در مدیریت شهری و تصمیم‌سازی‌های کلان بازشناخته و ترمیم شود.
محمد جعفرپور با بیان اینکه بهره‌مندی هسته‌اولیه شهری اراک بر مبنای بافت شطرنجی گنجینه‌ای اصیل از معماری است افزود:در کنار همگریی ساختار فیزیکی و معماری در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز برای شهروندان سهولت دسترسی و اثرگذاری آگاهانه در آن دیده شده و این مهم باید در گسترش شهرنشینی این کلانشهر در زمان حال برجسته سازی شود.
وی یادآورشد: استفاه آگاهانه از تلفیق مفاهیم و نیازهای فرهنگی و اجتماعی با کالبد فیزیکی شهری می‌تواند به عنوان شاه‌کلید در ترمیم مشکلات کنونی عمل کند.
وی با بیان اینکه با گسترش صنعت و شهرنشینی خلاهای فرهنگی در شهر اراک افزایش یافته است گفت: اراک مهد پرورش شخصیت‌های بزرگ است و چند سالی است که روز ۲۸ مهرماه که مصادف با سالروز به صدارت رسیدن امیرکبیرتلاشی صورت می‌گیرد تا از طریق برنامه‌های مختلف ظرفیت‌های این شهر در ابعاد مختلف مطرح شود که این مهم در حوزه مدیریت شهری امری پسندیده است.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک هم با بیان اینکه هویت شهری از مقوله‌های مهمی است که مجموعه فرهنگی جوامع باید به آن توجه ویژه داشته باشند گفت: شهرداری و شورای اسلامی نیز در این راستای رسالت سنگینی برعهده دارد.
سید وحید میرنظامی یادآورشد:هویت‌ شهری روح هر مجموعه زیست انسانی را در خود دارد که تنها به توسعه فیزیکی شهر ختم نمی‌شود بلکه حفظ لهجه و رسومات، باورهای فرهنگی و گفتمان سازی بومی بر مبنای داشته‌های بااصالت قومی شالوده آن است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلانشهر اراک هم گفت:هفته اراک تنها معطوف به بیان ظرفیت و فرصت‌ها نیست بلکه باید چالش‌ها نیز به صورت علمی از سوی کارشناسان و مسئولان مورد نقد و نظر قرار گرفته و برای آن‌ها چاره‌اندیشی شود که نفس تنگی پی در پی روزهای ناسالم هوایر اراک وشازند یکی از این چالش‌های مهم است.
پیمان عین‌القضات با بیان اینکه انتظار می رود دولت سیزدهم که مبنای کارش را بر عدالت محوری گذاشته برای رفع آلودگی هوای این شهرها تلاش مضاعفی داشته باشد افزود: با شناسایی اصولی منشاء آلاینده‌ها تلاش اثربخشی در مهار و کاهش روزهای آلوده صورت بگیرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: سیاست‌گذاری در اجرای برنامه‌های امسال هفته اراک بر فعالیت‌های مردمی است و ۶۰ درصد برنامه‌ها مردمی است.
وی یادآورشد: امیرکبیر شخصیت‌ بزرگ ملی و بین‌المللی است که باید در هفته اراک جنبه‌های باارزش اخلاقی، تصمیم‌سازی و مدیریتی او بیان شود.
وی با بیان اینکه اراک شهری است که کمتر به نیازهای خرد و ناچیز مردم پاسخ داده است گفت:در زمینه حس تعلق پذیری شهری رضایتمندی مردم به‌طور کامل جلب نشده است، اراک در زمره شهرهایی است که مردم آن مکان تفریحی مناسبی کمتر برای گذراندن روزهای تعطیل دارند و دره گردو به عنوان یکی از پتانسیل‌های خوب گردشی این شهر از سال ۸۵ تاکنون منتظر یک رخداد است.
عین‌القضات با بیان اینکه طرح «محله من» در اراک تهیه شده که در راستای آن با محوریت مساجد این کلانشهر به ۵۵ نقطه تقسیم شده است افزود: امید می رود این طرح هرچه زودتر اجرایی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار