فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با بیماری طاعون در دستور کار قرار دارد و تمام آبشخورها، حاشیه آبشخورها و داخل منابع آب مناطق حفاظت شده به‌صورت مستمر ضدعفونی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵ 12 October 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،عباس جودکی افزود: با اجرای طرح تعادل دام و مرتع، در فصل جاری هیچی دام اهلی در مناطق حفاظت شده این استان وجود ندارد که این امر نیز در پیشگیری از شیوع این بیماری موثر خواهد بود.
وی یادآورشد: درپی تایید شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در برخی از استان های کشور، تاکنون هیچ مورد مشکوک یا ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در استان مشاهده و گزارش نشده است.
وی یادآورشد: ‌رصد و ‌پایش حیات وحش استان درخصوص مشاهده علایم بیماری در طی سال به‌صورت مستمر و روزانه توسط محیط‌بانان انجام می‌شود.
وی اظهارداشت: اقدامات ‌پیشگیرانه از شیوع بیماری در میان حیات وحش استان مرکزی اتخاذ شده است.
وی با اشاره به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در استان البرز گفت: با گزارش هر نوع بیماری حیات وحش در سایر استان‌ها به‌ویژه استان‌های همجوار به سرعت با مسئولان مناطق تحت مدیریت در استان مکاتبه می‌شود تا محیط‌بانان در گشت و پایش‌های خود دقت بیشتری کنند و براساس دستورالعمل‌ها و پروتکل‌هایی که قبلا درباره انواع بیماری‌های حیات وحش از جمله «طاعون نشخوارکنندگان کوچک" آموزش داده شده ، در گشت و پایش‌های خود نسبت به مشاهده بروز علائم ظاهری هر نوع بیماری حساس‌تر شوند.
جودکی افزود: عامل بیماری "طاعون نشخوارکنندگان کوچک "(PPR) یک ویروس است که منجر به بروز بیماری حادی می شود که معمولا در درجه اول کل و بز و قوچ و میش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیشترین درصد تلفات ناشی از این بیماری در کل و بز مشاهده شده است که گاهی باعث می‌شود صد در صد گله‌ آن‌ها تلف شود.
وی ادامه داد:این بیماری در ایران بیشتر از دام‌های اهلی آلوده به این بیماری که واکسیناسیون نشده‌اند و از طریق آلوده شدن علوفه مرتعی و آبشخورهای مشترک میان حیات وحش و دام اهلی به حیات وحش منتقل می‌شود و حیات وحش نیز به‌ علت حساسیتی که به این بیماری دارند در بسیاری از موارد پس از ابتلا تلف می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار