معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: روز جهانی سلامت روان فرصتی تا به این مهم بیشتر توجه کنیم.
کد خبر: ۱۰۰۰۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴ 10 October 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر علی علیمحمدی ضمن تبریک روز جهانی سلامت روان به همه روانشناسان و قدردانی از زحمات آنان بویژه در پاندمی کرونا، افزود: با توجه به اثرات منفی تحریم ها و رکود اقتصادی بر سلامت و در میانه پاندمی کرونا، باید با افزایش سواد سلامت روان و کاهش انگ اجتماعی بیماری های روانپزشکی، فرهنگ خودمراقبتی در سلامت روان را ارتقا بخشیم.
وی یادآورشد: پیام سازمان جهانی بهداشت (سلامت روان برای همه بیایید آن را به یک باور تبدیل کنیم) است و این یعنی اهمیت ارتقاء سلامت روان برای همه اقشار و طبقات اجتماعی ضرورت دارد و باید به آن توجه کرد.
وی تاکید کرد: آموزش های عمومی به ویژه باید نوجوانان و زنان جامعه را مخاطب اصلی خود قرار دهد، چرا که شواهد نشان دهنده آسیب پذیری بالای این دو گروه در زمینه سلامت روان هستند.
دکتر علیمحمدی ادامه داد: یکی از موانع اصلی تحقق شعار "سلامت روان برای همه" وجود نابرابری های اقتصادی و اجتماعی است که متعاقب آن، سهم سلامت در سبد خانوارها کوچک تر شده و در نتیجه بی توجهی به سلامت و موضوعات مرتبط با سلامت روان بیش از پیش خود را نشان می دهد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ارتباط نزدیک سلامت روان با بهداشت عمومی و عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت موید این است که بدون سلامت روان، دستیابی به بخش های دیگر سلامت امکان پذیر نیست، کاهش این نابرابری ها یقیناً از طریق توسعه عدالت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و در پی آن ایجاد فرصتهای برابر در دسترسی به خدمات سلامت روان میسر خواهد شد.

دکتر علیمحمدی افزود: در کشور ما در اصلاح نگرش های نادرست به مقوله اختلال های روانپزشکی و مشکل اعتیاد، نه تنها در میان عموم مردم، بلکه در میان سیاست مداران و مدیران ارشد، گا مهای بزرگی برداشته است، به طوریکه امروزه هیچ مسئولی هر چند در حد شعار اهمیت سلامت روان را نادیده نمی گیرد، ولی با نگاه به آینده باید گفت هنوز راه های نرفته زیادی در پیش رو است و لازم است گام های اساسی و بنیادی تری برداشته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار